نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

طبقه بندی موضوعی

کدام انقلاب؟ کدام آرمان شهر؟

يكشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و پشت سر گذاشتن مخاطرات جنگ تحمیلی و دولت های موقت و بدون ثبات، دولت هایی با رویکردها و آرمان های متفاوت زمام امور کشور را در دست گرفتند که عموما در در یک دوره ی هشت ساله طبق یک  برنامه ی جامع برای رسیدن به آن آرمان مطلوب خود تلاش کردند.
سخن اینجاست که انقلاب اسلامی یک منظومه ی فکری است که دارای جامعیت، انسجام، وحدت و توالی خاص می باشد. در چنین منظومه ای تنها تفکر همسو و هم جهت با دید و هدف واحد اجازه ی مدیریت و زمامداری دارند و اگر غیر از این اتفاق افتد، غصب جایگاه مدیریت می باشد.
در منظومه ی فکری انقلاب اسلامی « یعلمهم و یزکیهم » آرمان تشکیل دولت و حکومت است و غایت این نظام، تربیت انسان الهی می باشد. پس، تشکیل حکومت عدل و اجرای قواعد شرعی مقدمه ای است برای حصول این نتیجه ی بزرگ. در این نظام فکری دسترسی به اهداف غایی از هر طریق ممکن نه تنها مطلوب نیست که مذموم نیز می باشد و نیز، به طور کلی، برقراری عدالت و تأمین رفاه عمومی و مادی مقدمه ی تربیت انسان الهی و یک هدف میانه در نظر گرفته می شود ، نه هدف غایی. بنابراین، آرمان شهر در منظومه ی فکری انقلاب اسلامی عبارت است از فضا و جامعه ای که احکام و ولایت الهی در آن جاری و ساری است و عدالت در همه ی ابعادش در آن حاکم است و در چنین فضایی انسان تحت تربیت شریعت الهی قرار گرفته و به سمت کمال و سعادت پیش میرود.
اکنون با ملاک قرار دادن این آرمان شهر، می توان آرمان شهرهای دولت های مختلفی که در جمهوری اسلامی مدیریت کردند را شناخت و ارزیابی کرد. اصولا باید دولت در راستای اهداف انقلاب اسلامی گام بردارد و اگر چنین نباشد و اهداف دولت با انقلاب اسلامی یکی نباشد، پس مانعی بر سر راه تحقق اهداف انقلاب است که باید از سر راه برداشته شود و رفع و دفع گردد.
اگر دولتی در تاریخ حکومت انقلاب اسلامی بر رفاه تو وسعه ی مادی به عنوان هدف غایی تأکید کرد و حتی توسعه را بر عدالت مقدم شمرد ( آرمان شهر)، مشخص است که این دولت و تفکر آن برای انقلاب اسلامی یک مانع و حجاب است که باید رفع گردد و نیز اگر دولتی اعتقاد بر این داشت که سعادت و آخرت مردم به ما مربوط نیست و ما نباید در مورد این نوع مسایل سخنی بر زبان آوریم چرا که این کار علما و روحانیون است! این هم نشان دهنده ی عدم همسویی تفکر آنان با انقلاب است و این نیز حجاب و مانعی است که باید رفع گردد. دولتی که مدام مردم را به سمت دنیاطلبی سوق می دهد و سعی در کم رنگ کردن ارزش ها و آرمان گرایی در جامعه دارد، هیچ نسبتی با تفکر انقلاب اسلامی نداشته و باید ریشه اش قطع گردد...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۵
فرزانه یزدانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی