نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

همان طور که در نوشتار قبلی توضیح داده شد، در تفکر توحیدی، اراده ی الهی در قالب شریعت الهی است که مبنای عمل و جهت دهنده به زندگانی بشر می باشد و این به معنای آن است که انسان خود را بر طبق اراده ی الهی تنظیم نماید.

بر این اساس، محو شدن در اراده ی الهی از اصول تفکر توحیدی می باشد که اصل تکلیف محوری را نتیجه می دهد. به عبارت دیگر انسان متشرع با محور قرار دادن تکلیف شرعی در زندگی خود، عین تکلیف شده و محو در اراده ی الهی می گردد. بدین معنا که همه ی افعال و اقوال و اعمال او در راستای تحقق اراده ی الهی و خود عین قول و فعل و عمل الهی می باشد.

شریعت الهی، تجلی اراده ی الهی بوده و عمل برمقتضای تکلیف شرعی سبب محو شدن در این اراده ی تشریعی می گردد. به عبارت دیگر، شرط محو شدن در اراده ی الهی، محو شدن در تکلیف شرعی می باشد و این همان عبودیت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۱۷
فرزانه یزدانی


توحید و دید توحیدی از ارکان اندیشه ی اسلام ناب می باشد که بدون آن، تفاوتی میان اسلام ومکاتب بشری وجود نخواهد داشت.

از ویژگی های منحصر به فرد اندیشه ی امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مد ظله العالی) داشتن نگاه توحیدی به همه ی مسائل است. به گونه ای که حتی تشکیل حکومت دراین تفکر بر مبنای توحید و برای تحقق تشریعی آن در جامعه می باشد.

در تفکر توحیدی، عالم در تحت اراده و تصرف تکوینی خالق خود دیده می شود و انسان برای نیل به سعادت در زندگی فردی و اجتماعی خود، نیازبه هماهنگ شدن با این تدبیر و اراده ی تکوینی دارد. لذا در این تفکر، ارتباطی گسست ناپذیر میان انسان و همه ی ابعاد وجود مادی و معنوی او با خالق و مدبر عالم وجود دارد و انسان تنها با به صلاح رساندن تشریعی این رابطه ی تکوینی است که به سعادت مادی و معنوی نائل می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۱۰
فرزانه یزدانی


باید خدا را شکر کنیم که امام فهیمی داریم و خداوند بر اساس سنت خود، ما را بدون رهبری که

جایگاه تاریخی و وظیفه ی ما را برایمان روشن کند، رها نکرده است.(همان طور که چند سالی است که این بزرگوار بحث تولید علم را مطرح کردند.)

خوب است نگاهی بیندازیم به تحولات اخیر جهان تا متوجه تغییرات بزرگ شویم و خود را برای یک

تحول عظیم اماده کنیم.

حکومت اسلام امر حتمی جهان اینده است، برای تحقق این حاکمیت مسلما تلاش هایی برای نظام

سازی بر اساس اسلام و علوم اسلامی نیاز است، و نیز به افرادی نیاز است که رهبری این حرکت

را بر عهده بگیرند و تاریخ را در مسیر صحیح خود پیش ببرند. اما این رهبران نهضت علمی چه

ویژگی هایی باید داشته باشند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۰۰
فرزانه یزدانی

" قیام شما برای خدا و رهایی امت اسلامی می باشد و تحمل و رنج در راه آن از بزرگترین عبادات است و به فضل الهی ، برای شما ثواب مجاهدین صدر اسلام را دارد. طولانی بودن راه خدا شما را استوارتر گرداند، چنانچه رنج های بیست و چند ساله، رسول اکرم صلی الله علیه و آله را استوار و استوارتر می کرد ( صحیفه نور/ جلد 2 / صفحه 213 ، 4/8/57 ) ".

بینش عبودیت محور و نه منفعت محورو به قول نخبگان و علماء ! عقلانی، تحمل رنج و سختی در راه خدا را بزرگترین عبادات می نامد و آن را مایه ی استوارتر شدن بندگان برمی شمرد و اساساً  ذات ایستادگی در راه خدا را متضمن تحمل رنج می داند و نه امری عارضی. در مقابل، بینش به اصطلاح عقلانی و منفعت محور، این ایستادگی و مجاهدت ها را دیوانگی و رنج بیهوده و نوعی خودآزاری و مردم آزاری دانسته و برای دستیابی به آسایش و رفاه، حاضر به سازش با دشمن و نشان دادن هر نوع انعطافی می باشد.

حال این که چرا چنین است، برمی گردد به نوع عقیده و اهدافی که این بینش مد نظر دارد . در بینش منفعت محور، اساساً انقلاب رقم خورده است برای دستیابی به رفاه بیش تر، چه بسا بدون انقلاب هم می شد که به این هدف دست یافت! در این بینش انقلاب اسلامی و اهداف متعالی آن شناخته نشده ، یعنی عقاید این دسته، عقاید انحرافی است. اینان اعتقادی به انقلاب اسلامیِ حقیقی ندارند و آن را تحقق عبودیت نمی دانند ( چرا که اصلاً عبودیت مدنظر این نوع بینش نیست )، بلکه آن را  تنها حرکتی سیاسی میدانند که در برهه ای از تاریخ اتفاق افتاد و تمام شد. حال نیز وقت مدرن شدن و دستیابی به رفاه مادی بیش تر است. اینان به دنبال تحقق نهضت انبیاء الهی ( همان هدفی که امام خمینی (ره) بارها و بارها برای انقلاب اسلامی برشمرده اند ) و ادامه ی مبارزات ائمه اطهار (ع ) و زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت (عج)  نیستند و آنچنان است که حتی صحبت از این اهداف متعالی را انحراف می خوانند! همان کاری که با دولت انقلابی و مخلص نهم و دهم کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۵۵
فرزانه یزدانی