نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

طبقه بندی موضوعی

تمدن و ولایت

چهارشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۵۳ ب.ظ

در شماره ی قبل توضیح داده شد که همان گونه که شریعت حق و باطل وجود دارد، ولایت تشریعی حق و باطل نیز وجود دارد. ولایت تشریعی حق منطبق با ولایت تکوینی الله بوده و نور دارد و هدایتگر است. ولایت تشریعی باطل، هر نوع ولایتی به غیر از ولایت تشریعی حق می باشد که ظلمانی است و کثرت آور است.
اکنون به این مسأله می پردازیم که چه رابطه ای میان ولایت و زندگی بشر وجود دارد :
بشر با انتخاب هر یک از شریعت های حق یا باطل که شامل ماهیت و گزاره های متفاوتی می باشند، نوعی خاص از زندگی را با روشی خاص می سازد و فرهنگ همگون با همان شریعت را در زندگی و جامعه خود حاکم می سازد که تمدنی بر اساس آن بنا می شود. بنابراین، انسان با انتخاب شریعت حق یا باطل برای تنظیم زندگی و ساختن تمدن، ولایت حق یا باطل را بر خود و جامعه خود حاکم و جاری می سازد .
ولایت، حقیقتی در عالم تکوین و روح شریعت است. تمام گزاره های شریعت حامل نور ولایت الله می باشند و راهی برای وصول به او و در حقیقت راه تحقق توحید در وجود آدمی می باشند. بنابراین، برای ساختن جامعه ای موحد باید که ولایت تشریعی حق بر آن جامعه و در همه ی ابعاد آن جاری و حاکم باشد. در این صورت است که جامعه در مسیر عبودیت و فنا فی الله گام بر می دارد و به لقاءالله نایل می گردد و این حصول نهایت هدف خلقت انسان است.
حکومت اسلامی عینیت یافتن ولایت تشریعی حق در جامعه می باشد و تنها با تشکیل حکومت اسلامی است که ربوبیت الهی در زندگی بشر محقق شده و توحید حاصل می گردد. با تشکیل حکومت اسلامی ف همه ی قواعد و احکام و نظامات سامان دهنده ی زندگی بشر در همه ی حوزه ها ( بهداشت و سلامت، سیاست، اقتصاد، مدیریت و... ) یا به عبارت دیگر، سبک زندگی او، مبتنی بر شریعت الهی تنظیم می شود و از این طریق روح ولایت حق بر جامعه حاکم می گردد و جامعه به معنای کامل عبدالله می شود.
لیکن در صورتی که شریعت باطل برنامه زندگی بشر باشد، آنچه که به همراه دارد پیروی ولایت طاغوت و حاکمیت غیرحق بر جامعه و جان هاست که آن ها را به سمت کثرت و ظلمت می برد و از وحدت و نور خارج می سازد. ( والذین کفروا اولیاءهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ) 
فرزانه یزدانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۶
فرزانه یزدانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی