نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

طبقه بندی موضوعی

تفکر توحیدی

سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۱۰ ب.ظ


توحید و دید توحیدی از ارکان اندیشه ی اسلام ناب می باشد که بدون آن، تفاوتی میان اسلام ومکاتب بشری وجود نخواهد داشت.

از ویژگی های منحصر به فرد اندیشه ی امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مد ظله العالی) داشتن نگاه توحیدی به همه ی مسائل است. به گونه ای که حتی تشکیل حکومت دراین تفکر بر مبنای توحید و برای تحقق تشریعی آن در جامعه می باشد.

در تفکر توحیدی، عالم در تحت اراده و تصرف تکوینی خالق خود دیده می شود و انسان برای نیل به سعادت در زندگی فردی و اجتماعی خود، نیازبه هماهنگ شدن با این تدبیر و اراده ی تکوینی دارد. لذا در این تفکر، ارتباطی گسست ناپذیر میان انسان و همه ی ابعاد وجود مادی و معنوی او با خالق و مدبر عالم وجود دارد و انسان تنها با به صلاح رساندن تشریعی این رابطه ی تکوینی است که به سعادت مادی و معنوی نائل می گردد.

در مقابلِ تفکرغیر توحیدی که عالم را رها شده و بی مدبر فرض کرده و بدین سبب انسان خودمحور را مدبر و همه کاره ی آن می داند و در نتیجه از احکام الهی دور شده و به احکام خودساخته روی می آورد.

مبنا در تفکر توحیدی، واحد است و بدین جهت اهداف و نتایج حاصل از آن وحدت دارند و جامعه ی مبتنی براین تفکر نیز وحدت وانسجام دارد. 

در اندیشه ی توحیدی، خالق بشر در صحنه ی زندگی او حاضر و زنده است و برنامه ی زندگی اش را او طراحی و ارائه کرده است، نه آن که خالقی باشد که انسان و طبیعت را به حال خود رها کرده باشد و در گوشه ای از زندگی درغربت به سر برد.

بنابراین تفاوت اساسی در نوع خداشناسی می باشد.

خدای تفکر توحیدی آن است که این گونه معرفی می شود: "هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم * هو الله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتکبرسبحان الله عما یشرکون * هو الله الخالق الباری المصور له الاسماء الحسنی یسبح له ما فی السماوات و الارض وو هو العزیز الحکیم ".

این تفکر، اهداف، اصول زندگی و مبانی عمل خود را در همه ی حوزه ها از چنین خدائی اخذ می کند و همه ی تلاشش برای شناخت و کشف جامع و کامل آن است. در حقیقت اسماء و صفات ذات واحد لایزال است که در شخص و جامعه ظهور دارد و اداره کننده ی آن است . یعنی اسماء الهی است که تدبیرکننده ی شخص و جامعه هستند ( با فراهم نمودن زمینه ی ظهور از طریق تسلیم شدن در برابر ذات واحد لایزال ).

بنابراین این اندیشه در اهداف و اصول و مبانی عمل، وحدت و هماهنگی دارد. اما تفکر غیر توحیدی دچار کثرت و از هم گسیختگی بوده و فرد و جامعه را با چالش های جدی مواجه می کند:

" وقتی که مبنا، یک تفکر و یک اندیشه منظم و مدون نباشد، هدف ها هم به همان نسبت تابع حوادث و پیشرفت های عالم و امیال مردم و گروه ها خواهد بود." بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 12/9/79

اندیشه ی توحیدی نظام بخش و قوام بخش جامعه ی انسانی است و همان است که پاسخی صحیح به نیاز فطری بشر است و هماهنگ با وجود تکوینی او.

 فرزانه یزدانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۲
فرزانه یزدانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی