نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

نهضت توحیدى

هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن

طبقه بندی موضوعی

تفکر توحیدی۲

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۱۷ ب.ظ

همان طور که در نوشتار قبلی توضیح داده شد، در تفکر توحیدی، اراده ی الهی در قالب شریعت الهی است که مبنای عمل و جهت دهنده به زندگانی بشر می باشد و این به معنای آن است که انسان خود را بر طبق اراده ی الهی تنظیم نماید.

بر این اساس، محو شدن در اراده ی الهی از اصول تفکر توحیدی می باشد که اصل تکلیف محوری را نتیجه می دهد. به عبارت دیگر انسان متشرع با محور قرار دادن تکلیف شرعی در زندگی خود، عین تکلیف شده و محو در اراده ی الهی می گردد. بدین معنا که همه ی افعال و اقوال و اعمال او در راستای تحقق اراده ی الهی و خود عین قول و فعل و عمل الهی می باشد.

شریعت الهی، تجلی اراده ی الهی بوده و عمل برمقتضای تکلیف شرعی سبب محو شدن در این اراده ی تشریعی می گردد. به عبارت دیگر، شرط محو شدن در اراده ی الهی، محو شدن در تکلیف شرعی می باشد و این همان عبودیت است.

خودمحوری و خودخواهی بزرگ ترین و اساسی ترین مشکل انسان در سیر به سوی حق می باشد و عبودیت و عمل بر طبق وظیفه ی شرعی، تنها راه علاج این بیماری سخت است. به گونه ای که به هر میزان که به تکلیف شرعی درست عمل شود، خود شکسته شده و منیت زیر پا گذاشته می شود و بدین طریق کم کم من رفته و حق ظهور می یابد.

حال، تکلیف شرعی را چگونه می توان تشخیص داد؟

پاسخ در یک کلمه خلاصه می شود: ولایت.

در دیدگاه توحیدی، تنها و تنها ملاک تشخیص تکلیف شرعی، مقام ولایت است که وظیفه ی رهبری جامعه را بر عهده دارد. بنابراین وظایفی که مقام ولایت در هر عصر و دوره ای معین می کند، تکلیف شرعی محسوب شده و عمل به آن، عمل بر طبق اراده ی الهی می باشد.

بنابراین، در بینش توحیدی، انسان به حال خود رها نشده و خودمحور و خودرأی نمی تواند باشد. بلکه او تکویناً آن گونه خلق شده است که محتاج شریعت الهی است و تشریع حق مطابق با وجود اوست. 

از آنجائی که اراده ی الهی بر حاکمیت شریعت حق در عالم قرار گرفته است، انجام وظیفه در سایه ی ولایت، برای تحقق حاکمیت حق در عالم، عمل بر طبق اراده ی الهی بوده و بهترین شخصیت را برای انسان رقم میزند.

در عصر انقلاب اسلامی که طلیعه ی تحقق حاکمیت الله در عالم است، عمل بر طبق تکلیف شرعی نیز در این حوزه تعریف می شود. به عبارت دیگر، هر چه انسان زندگی خود را با اهداف و آرمان ها و وظایف و ابزارِ انقلاب اسلامی تنظیم و تعریف کند، زمینه ی محو شدن در اراده ی الهی را محقق کرده است. چرا که انقلاب اسلامی تحقق تشریعی اراده ی الهی در عالم را مد نظر دارد و بدین هدف تحقق و ادامه یافته است.

 فرزانه یزدانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۹
فرزانه یزدانی

تفکر

توحید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی